زندگی نامه مختصر جلالتمآب لعل الدین آریوبی وزیر دولت در امور شهدا و معلولین

Pic

زندگی نامه مختصر جلالتمآب لعل الدین آریوبی وزیر دولت در امور شهدا و معلولین

 

محترم  لعل الدین آریوبی فرزند نورالدین آریوبی در 15 اسد سال 1360 هجری شمسی  در یک فامیل متدین، علم دوست و روشن فکر در ولسوالی آریوب ځاځی ولایت پکتیا  دیده به جهان گشود.

فامیل محترم جناب آریوبی با آغاز بروز جنگ های داخلی و شدت گرفتن حرج و مرج ها در کشور به پاکستان مهاجر شدند، ایشان جهت ادامه تعلیمات ابتدائیه  خویش شامل لیسه ساینسی و تجربه یی التقوا در خیبر بختونخوا گردید و سر انجام از آنجا موفقانه فارغ شد، با به میان آمدن امنیت نسبی در کشور فامیل آریوبی  دوباره عازم کشور شدند.

نسبت علاقه مندی شدید محترم آریوبی  به ادامه تحصیل که در داخل کشور  نیز زمینه تحصیل به ایشان فراهم شده بود توانستند موفقانه در سال 1386 از رشته اقتصاد پوهنتون  کابل  به  درجه  لیسانس  فارغ گردن.

آقای آریوبی از ماه مارچ 2018 میلادی بدینسو در بخش اداری  و پالیسی به هدف اخذ سند ماستری خویش مشغول تحصیل  در دانشگاه دنیا  بوده که عنقریب این مدرک علمی  را موفقانه به  دست  خواهند آورد.

جناب لعل الدین آریوبی  به عنوان  یک جوان  کدری  و نخبه  کشور  در ادارات مختلف دولتی و غیر دولتی  در بخشهای گونه گون  ایفاء و ظیفه  نموده که در جریان این وظایف با دست آورد های ارزشمند و بهتر از سوی  نهاد های  مختلف  مورد  تقدیر و تمجید قرارگرفته است.

نام برده اولین مسوولیت کاری خویش را درسال 2017 میلادی به صفت مسوول ریاست خدمات و تدارکات پوهنتون خوست آغار نمود که به تعقیب آن به حیث استاد افتخاری به مدت یک سال در پوهنځی اقتصاد پوهنتون شیخ ذاهد ولایت خوست  ایفآ خدمت نمود.

آقای آریوبی پس ازسپری نمودن فعالیت های ارزش مند و بهتر در ولایت متذکره، در سال 2018 میلادی به حیث مشاور تدارکات و پالیسی واحد در دفتر امنیتی رییس جمهور و شورای وزیران شامل وظیفه شده که در این جاهم طی یک سال کاری خویش کارکردها و فعالیت های ارزنده و مثمر را انجام دادند.

ایشان ازسال 2009 الی 2010 میلادی به حیث آمر تدارکات و همچنان ماستر ترینر  در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در کابل مشغول وظیفه بودند که با فعالیت و کارهای ارزنده شان در این بخش مورد توجه وزارت صحت عامه قرار گرفته و به صفت مشاور ترینر اداره ملی تدارکات در وزارت صحت عامه شامل وظیفه شدن.

محترم آریوبی در این بخش ها نیز از خود شایستگی و مدیریت بهتر نشان داده که الی سال 2012 میلادی با وزارت مذکور منحیث مشاور باقی ماند.

موصوف در سال 2012 میلادی کار خویش را با وزارت صحت عامه پایان داد و در سال 2013 میلادی به صفت رییس اجرايیه وی پروژه انگشافی وزارت کار و امور اجتماعی ادامه مسوولیت نمود.

جلالتماب لعل الدین آریوبی در این بخش نیز از خود استعداد و توانایی خاصی نشان داد که بعد از این در ماه اخیر سال ۲۰۱۳ میلادی کار خویش را منحیث رییس پروژه توزیع جواز برای اتباع خارجی در وزارت کار و امور اجتماعی آغاز نمود که الی ماه مارچ سال 2016 میلادی در این سمت باقی ماند.

ازینکه آقای آریوبی در وزارت کار و امور اجتماعی کارها و فعالیت های چشم گیر و قابل قدر را به وجه بهتر و احسن آن  انجام داد، درسال 2016 میلادی بحیث معین مالی و اداری این وزارت گماشته شد.

ایشان در این اداره هم از خود ظرفیت و شایستگی خاص نشان دادند و سرانجام بخاطرخدمات شایانی که برای افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا انجام داده بودند توانستند این اداره را به یک اداره مستقل تبدیل سازد، ازهمین رو طی حکم خاص رییس جمهور اداره مذکور در سال 2018 میلادی به اداره مستقل حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا تبدیل شد، که جناب لعل الدین آریوبی سمت ریاست آنرا به عمده گرفت.

محترم  آریوبی در اندک وقت خدمات ارزنده و چشم گیر در چوکات اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت برای این قشر انجام داده.

با تلاش های بی شایبه ومدیریت بهتر جناب آریوبی این اداره به وزارت ارتفا نموده که هفت ماه قبل طی فرمان رییس جمهور کشور، وزارت دولت در امور شهدا و معلولین ایجاد شد و جلالتماب لعل الدین آریوبی بحیث وزیر آن انتخاب گردید.

قابل ذکر است که جناب لعل الدین آریوبی به هدف تجارب علمی و تخنیکی در ورکشاپ ها و سیمنارهای مختلف ملی و محلی بل خصوص ورکشاپ های رهبری و مدیریت، مالی، حسابی، تدارکات، پلان سازی، ترتیب و ارایه پریزنتیشن، پروپوزل نویسی و در بخش های نظارت و ارزیابی اشتراک فعالانه نموده است.

محترم  لعل الدین آریوبی به زبان های دری، پشتو و انگلیسی به گونه روان افهام و تفهیم می تواند و توانایی مدیریت بست های مهم و کلیدی را به صورت هدفمندانه نیز دارد، خدمت به مهین عزیز و هموطنان  از اولویت های کاری ایشان می باشد.

که در این راستا تعهد و وعده های خویش را ثابت ساخته است آقای آریوبی در جریان کار و زندگی خویش از خود فعالیت ها و عملکردهای مثمری نشان داده است که از این رو ایشان از سوی نهاد های مختلف ملی مدال ها و تقدیر نامه های متعددی را کسب نموده است که از آن جمله مدال عالی دولتی میرمسجدی خان که از سوی ارگ ریاست جمهوری به ایشان اهدا گردیده است و همچنان از سوی هیئات رهبری وزارت صحت عامه، کار امور اجتماعی، وزارت شهدا و معلولین، ولسی جرگه و مشرانوجرگه نیز مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته است.