وزارت دولت در امور شهداء و معلولین

یک سال وزارت دولت در امور شهداء و معلولین چگونه سپری شد؟

اداره ملی حمایت از ورثه شهداء و افراد دارای معلولیت، قبلاً معینیت وزارت کار امور، اجتماعی، شهداء و معلولین بود، که به تاریخ ۱۳۹۷/۱۵/۷ طی فرمان شماره ۷۵ جلالتمآب محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان ، اداره مستقل که بعداّ بر اساس فرمان ۱۳۲ سال ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ مقام عالی ریاست جمهوری به وزارت دولت در امور شهداء و معلولین ارتقاع کرد و محترم لعل‌الدین آریوبی به حیث وزیر آن تقرر حاصل نمود.
بد بختانه همزمان با ایجاد وزارت دولت در امور شهداء و معلولین، این وزارت آماج یک حمله خونین تروریستی قرار گرفت که اکثریت کارمندان آن شهید و زخمی شدند و آن قدر زیان بار گردید که مجبور شد تا همه فعالیت های خود را دوباره از صفر شروع کند. این وزارت منحیث یک اداره تازه ایجاد شده با بسیاری از مشکلات و چالش ها مواجه بود که از آن جمله می توان به نبود فضای کاری مناسب اشاره کرد.
وزارت همزمان با جستجوی مکان کاری مناسب با مشکلات جدی بودیجوی، بخاطر از میان برداشتن میراث بد ادارات قبلی، و پیشکش نمودن خدمات و پرداخت حقوق سالانه ورثه شهداء و افراد دارای معلولیت، سیستم سازی، مبارزه با فساد، اصلاحات و کمبود بودیجه؛ جلسات دوامدار را روی دست گیرد. در نتیجه سعی و تلاش رهبری، وزارت مالک یک مکان جدید شد و این یک نیاز مبرم بود که در زمان اندک دفاتر، وسایل کاری، مکان های مناسب انتظار برای مراجعین را تهیه نماید و همچنان سایر کار های بنیادی را انجام دهد.
رهبری جدید بسیار وقت کم داشت و از سوی هم با امکانات محدود و سهولت های کم با فشارهای سخت  کاری کمبود تشکیلات اداری مواجه بود. نبود سیستم شفاف و منظم از چالش های دیگر این اداره به شمار می‌رفت؛ مگر با مدیریت قوی، مشوره های همه جانبه و همآهنگی و تلاش های پیهم این وزارت توانست تا صاحب یک سیستم معیاری و مستحکم گردد.
رهبری وزارت در جریان یک سال گذشته جهت فراهم نمودن فرصت های مبرم برای افراد دارای معلولیت در بخش های مختلف مصروف آوردن اصلاحات و افزایش و تداوم هماهنگی بهتر در امورات محوله خویش با سایر ادارات بود و در کنار این همه تلاش ها، بخش های اداری خود را در مرکز و ولایات منظم نمود؛ تا باشد خدمات ارزنده را برای مردم پیشکش نماید.
آمریت های ولایتی نه تنها اینکه تشکیلات اداری نداشتند، بلکه با نبود هر نوع وسایل کاری نیز مواجه بودند؛ اما در حال حاضر تمام آمریت های ولایات دارای یک سیستم منظم و وسایل کاری می‌باشند.
رهبری وزارت دولت در امور شهداء و معلولین در اندک زمان این اداره را به یک بنیاد مهم و ارزنده مبدل نمود و قادر بر این شد تا ورثه شهداء و افراد دارای معلولیت را داخل یک سیستم شفاف و منظم گرداند. بر علاوه این همه، فعالیت های این اداره توجه جلالتمآب رییس جمهور و سایر ادارات دولتی را به خود جلب نمود و مانند سایر وزارت خانه ها عضویت کابینه، شورای وزیران، شورای اقتصادی و سایر نشست های مهم و شوراها را از آن خود نمود.
وزارت دولت در امور شهداء و معلولین متعهد بر آن است تا در سال ۱۳۹۹ در قسمت تقویت بیشتر سیستم و تطبیق طرح و پلان ها، اقدامات جدی را انجام دهد. با عملی شدن این پلان ها یک تغیر مثبت و عمیقی در زندگی افراد دارای معلولیت رو نما گردد. تعهد بر آنست که این روند تا زمانی ادامه یابد تا اینکه همه ورثه شهداء و افراد دارای معلولیت مانند سایر اتباع کشور از سهولت ها و حقوق مساوی برخوردار گردند.